Etätehtävä 1
Opetan perusopetuksessa teknistä työtä ja matematiikkaa. Open päivitys koulutukseen liittyvä etätehtävä haluaa tietoa toimintamalleistani työssäni nyt ja muutoksesta 12-18 kk sisällä. Nyt toimintamallini on (ollut) hyvin perinteinen, sillä koulumme välineistö ei ole antanut intoa (=mahdollisuutta) toimia modernisti.
Havainnointi ja monenlainen kokemuksellinen oppiminen on mielestäni moniin oppimistilanteisiin mainioita tapoja. Tarinat ja käsin kosketeltavat silmin nähtävät tapahtumat jäävät oppilaiden mieliin uskoakseni paremmin kuin puhdas faktatiedon jakaminen. Tällä saralla haluaisin oppia lisää tehokkaita, yksinkertaisia sekä tieto ja viestintäteknisesti mielekkäitä tapoja toimia. Oppilaiden tvt- taitojen hyödyntäminen koki kolauksen vuosi pari sitten kun saneerauksen yhteydessä nettiyhteys katkaistiin. Sekin vähän (yksi tietokone yhteisesti kahdella opettajalla ja yli 30 oppilaalla), joka teknisen työn tunneilla oli käytössä, poistui mahdollisuuksien kirjosta. Matematiikan opetuksessa kiertolaisuus luokasta toiseen oli tappanut innostuksen keskittyä tvt-asioihin jo vuosia sitten.
Tällä hetkellä tekniikan pitäisi olla kunnossa, mutta valitettavasti nettiyhteyden puuttuminen edelleen tekee odottavan ajan tuskaiseksi. Kuitenkin on perin ilmeistä, että päivien, viikkojen (tai kuukausien) kuluttua koittaa vääjäämättä hetki, jolloin tekniikka toimii. Sillä hetkellä pitää kaivaa se voimavara, joka tällä hetkellä uinuu jossakin käyttämättömänä ja ryhtyä elämään uudella aikakaudella.
Tulevista opetuksellisista uudistumisista ehkä teknisen työn Autotekniikan kurssin 10 vuotta vanha, häpeällisen kellastunut kalvosarja esitettynä viimeisillään metelöivällä pärinäpiirtoheittimellä on kevätlukukauden kohokohta tämän koulutuksen osalta. Toinen kiinnostava asia olisi päästä matematiikan opetuksessa kokeilemaan uutta tekniikkaa ja Open Päivityksessä opittujen asioiden viemistä käytäntöön. Edelleen olen sitä mieltä, että Open Päivitys- koulutus on antanut eväitä ottaa uutta tekniikkaa ja työtapoja käyttöön, aiemmat koulutukset ovat keskittyneet lähinnä siihen, miten voi tehdä esitelmän esim. ketusta, niiden koulutusten aiheuttamaa hyödyllistä muutosta itselleni en ole havainnut.
Tavoitteenani on myös edellisten lisäksi aloittaa mahdollisimman monta sosiaalisen median välinettä kuten tämä blogi.
Lisäksi tavoitteenani on koulutuksen kuluessa tarkastella kriittsesti tiedon hyödyllisyyttä sekä käytettävien välineiden/työkalujen/ohjelmien käyttökelpoisuutta ja toimivuutta.
Olipa elävä tarina karusta arjesta, mutta onneksi sentään myös toivon pilkahdusta tulevaisuudessa. Olen samaa mieltä tuosta toiminnallisuudesta. Olin itse tänään yliopisto-opiskelijana kahdella kurssilla, toinen luennon kuuntelua, toisessa toiminnallisia menetelmiä, molemmat hyvin akateemisia. Kyllä tuo jälkimmäinen teki suuren vaikutuksen ja muistijälkiä. Oikein mietin päivällä, miten tietoa käsittelee eri tavalla, kun on apuvälineitä, vaikka vain paperilappuja. Olen nähnyt pari kertaa esittelyn Matikkamaan välineistostä ja ne ovat hyvin innostavia, miten abstraktia asiaa pystytään havainnollistamaan.
VastaaPoistaOnnea tuoreelle blogille!
Akateemisuus on minulle tuttua ja kyllä todellakin koetan löytää parempia tapoja kuin luento/tai selostustyyppinen opetustilanne. Itse en edes puhuisi opettamisesta kun joku luennoi. Sehän on vain esitys, jossa kuuntelijalla ei ole juuri ole mahdollisuutta osallistua. Kysymys lopuksi Onko kysyttävää? ei oikein vastaa käsitystäni, jotta luentoa voisi kutsua opetustilanteeksi.
VastaaPoista